وزیر ارتباطات اظهار داشت: ما چندین بار به رایتل توصیه کرده ایم که وارد بورس شود چرا که این اپراتور نیاز جدی به سرمایه گذاری دارد، این اپراتور یا باید از طریق شستا در این حوزه سرمایه گذاری کند یا باید سرمایه گذاری خارجی داشته باشد که در شرایط حاضر خیلی در دسترس نیست و به این دلیل بارها توصیه و تکرار کرده ایم که رایتل وارد بورس شود. البته ورود به بورس باید در پروانه این اپراتور نیز دیده شده باشد

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به پیشنهاد رئیس سازمان تنظیم مقررات،شرکت ها و اپراتورها 45 روز مهلت دارند کارنامه کاری خودشان را ببینند و پس از آن، به صورت عمومی در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در مراسم رونمایی سامانه فرادید که در عمارت کلاه فرنگی برگزار شد، گفت: از روز اولی که آقای فلاح به عنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات حکم گرفتند ما یک خروجی از وی میخواستیم و آن هم داشبوردی بود که با استفاده از آن، هر شهروند مطلع باشد که چه سرویس هایی با چه قیمتی را به شهروندان ارائه می کند.

وی ادامه داد:ما به دنبال اطلاعات مشخص هستیم، همچنین خروجی های آن بتواند گلوگاههای ایجاد کننده مشکل چه گلوگاه‌هایی هستند.

وی تصریح کرد: حدود ۶ هزار سنسور در شبکه متصل شده و جمع اوری اطلاعات می کند. اپلیکیشن سلام یک اپلیکیشن موبایل محور است و به کاربر اجازه می دهد بتواند گزارش های شبکه ای خود را دریافت کند. علی رغم امادگی این سامانه، ما ارتقای چشمگیری در بهبود شبکه ها را نمیبینیم با وجود آنکه سازمان تنظیم مقررات، گزارش ها را به اپراتورها می دهند. به همین دلیل همکاران در سازمان تنظیم مقررات تصمیم گرفتند این گزارش ها و اطلاعات در دسترس همه مردم قرار بگیرد.
وی ادامه داد:برخی افراد در بدنه اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات رادیویی از این موضوع ناراضی هستند چرا که همزمان چند ارائه دهنده adslبا یکدیگر مقایسه می شوند و مردم هم از این مقایسه اطلاع دارند.
جهرمی اضافه کرد:به همین دلیل حدود چهار ماه این موضوع را بررسی کردیم که نحوه ارسال تذکرها و ارائه گزارش ها تغییری در ارتقای شبکه ای ایجاد می کند یا نه؟ کیفیت یک شاخص مهم در توسعه ای سی تی کشور است و امروز سامانه فرادید و سلام را راه اندازی می کنیم
وی ادامه داد: به پیشنهاد رئیس سازمان تنظیم مقررات، شرکت ها و اپراتورها 45 روز مهلت دارند کارنامه کاری خودشان را ببینند و پس از آن ، این به صورت عمومی در اختیار همه مردم قرار می گیرد.
وزیر ارتباطات گفت: در این گزارش ها مشاهده شده است، مخابرات ایران توسعه کافی را اگر در یک شهر انجام ندهد همه اپراتورها نیز در آن شهر مشکل دارند، همچنین اگر همه اپراتورها در منطقه ای مشکل دارد، نشان می دهد که زیرساخت مشکل دارد.
وی گفت: در فازهای بعدی انعکاس نظرات مردمی را هم در برنامه داریم و همین امر موجب می شودفشار کیفیت امروز بر دوش وزارتخانه است ولی میتوانیم طی یک همکاری جمعی، خدمات با کیفیت به مردم ارائه دهیم.
وی افزود: بصورت کلی، در ۶ ماهی که این سیستم فعالیت کرده است، ارتقای چندانی را در وضعیت کیفیت اپراتورها شاهد نبودیم، امیدوارم این شفاف سازی گام بلندی در راستای بهبود خدمات باشد.

وزیر ارتباطات گفت: امروز در اندازه‌گیری نسل سوم موبایل، اپراتور اول در برخی از نقاط یک سوم کیفیت اپراتور دوم را دارد و این در حالی است که در حوزه نسل چهارم موبایل، کیفیتی ۴۰ درصد بیشتر از اپراتور دوم دارد که این مسأله نشان می‌دهد که بهبود گسترده در شبکه نسل چهارم این اپراتور رخ داده و ایراد گسترده ای روی نسل سوم وجود دارد، در این حال سایر اپراتورها نیز موضوعات مشابه این دارد.

وی گفت: در ۶ هزار نقطه کشور سنسورهایی قرار دادیم که تجربه واقعی کاربر را از اینترنت پیاده سازی کند، این سنسورها نشان می دهد که برای مثال در شهری که همه مشکل اینترنت دارند، مخابرات توسعه لازم را انجام نداده است و ممکن است در یک استان این مشکل وجود داشته باشد و آن زمان می توانیم بگوییم که زیرساخت، تأمین اینترنت را به خوبی اجرایی نکرده است. در این سامانه انعطاف به نظرات کاربران نیز از طریق سامانه شکایت ۱۹۵ قابل رویت است. به این معنی که نحوه فروش و پشتیبانی اپراتورها در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات افزود: ضمانت قابلیت های این شبکه، آگاهی مردم و اعتماد آنها به سرویس دهندگان است. به این معنی که اگر کیفیت خوب نباشد، با توجه به اینکه برای مردم احراز شده است، آن سرویس را خریداری نمی کنند، وضعیت کیفیت شبکه زیرساخت و خسارتی که به دلیل قطعی به اپراتورها می دهد، کاملاً مشخص است و ما معتقدیم که سامانه اندازه گیری کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت نیز بسیار موثر بود و باعث ثبات شبکه شده است و اگر آن اقدام موثر نبود هم اکنون برای بهبود شبکه دسترسی این سامانه را راه اندازی نمی‌کردیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه عمده گلایه مردم کیفیت اینترنت به دلیل استفاده از ابزارهای دور زدن فیلترینگ است، گفت: ما معتقدیم کیفیت شبکه ارتقا پیدا کرده اما به دلیل این که تعداد زیادی از مردم از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می کنند، این موضوع اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است، میان شاخص های کیفی شبکه و تجربه کاربران فاصله عمیقی وجود دارد و با وجود اینکه سنجه های شبکه در وضعیت مناسب است اما شکایت مردم نشان می دهد که از کیفیت و سرعت شبکه راضی نیستند. ما مسؤول استفاده از فیلتر شکن نیستیم و معتقدیم فیلترینگ اثر جدی روی نارضایتی کاربران داشته است.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: ما چندین بار به رایتل توصیه کرده ایم که وارد بورس شود چرا که این اپراتور نیاز جدی به سرمایه گذاری دارد، این اپراتور یا باید از طریق شستا در این حوزه سرمایه گذاری کند یا باید سرمایه گذاری خارجی داشته باشد که در شرایط حاضر خیلی در دسترس نیست و به این دلیل بارها توصیه و تکرار کرده ایم که رایتل وارد بورس شود. البته ورود به بورس باید در پروانه این اپراتور نیز دیده شده باشد. در پروانه اپراتور ایرانسل نیز اما موضوع ورود به بورس مطرح شده ولی تاکنون این اپراتور اقدام به عرضه سهام خود در بورس نکرده است.

وی افزود: این بحث حقوقی و استدلالاتی از سوی ما و سهامداران این اپراتور مطرح شده که باید برای آن تصمیم گیری کرد. البته پروانه اپراتور ایرانسل نیز تا دو سال دیگر به اتمام می رسد و باید برای آن تصمیم گیری کنیم. به این دلیل اتاق فکری برای به روز رسانی پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل راه اندازی کرده ایم که در زمینه ادامه فعالیت آنها تصمیم گیری صورت گیرد.